Thursday 31 March 2011

adil

aku dengar ari tu imam ada bercerita, mungkin drpd hadith atau sebagainya, aku x sure ...

tiga perkara yang boleh menyelamatkan kita tatkala bala mungkin menimpa
1) takut pada Allah swt, ketika baik ataupun berdosa
2) adil kepada orang lain, ketika redha ataupun marah
3) sederhana dalam berbelanja, ketika miskin ataupun kaya

bila dengar aku sedikit terasa sbb mmg susah sgt utk adil bila marah. ada diantara kita yg x mau ckp dgn org yg membuat kita marah sampai bertaun lamanya. ada pula yg mencari jalan untuk membuat *perhitungan* sehingga melebihi apa yg dilakukan oleh org yg dibenci pada dirinya.

kenkadang tergerak hati utk masuk campur, tapi kang takut makin memburukkan keadaan.

2 comments:

  1. post kat entry punyalah mcm org baik2..tp komen kat blog membe aku xbernas lansung..kalau xsuka xpayah lah komen.. kan senang..kalo ko nak serius ko cari lah blog yg serius tak ade jenaka.. salam

    ReplyDelete
  2. aku bukan org baik.
    bila aku tulis bende baik itu x bermakna aku baik.

    aku hanya cuba mengingatkan diri.
    supaya cuba baik sedangkan ia sukar.

    kalo membe anda tulis perkara yg baik.
    takkan pula saya akan bicara begitu.

    nak buat lawak biarlah berpada-pada.
    agar CNN tidak gegar kali kedua.

    ReplyDelete