Sunday 27 March 2011

cikgu shida

akidah adalah suatu perkara yg amat serius. mempersoalkan akidah org lain juga suatu kesalahan yg amat serius. baru-baru ini saya ada baca blog yg membincangkan soal akidah cikgu shida.

jika anda juga terbaca, elakkan diri daripada turut serta dengan umpatan mereka. ingatlah ...

24:11 (Malay) Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahwa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar.

jika mampu, tahanlah mereka drpd terus mengumpat. ingatkan mereka akan ayat drpd surah An Nahl

16:125 (Malay) Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.

mungkin pengumpat-pengumpat itu ingin menegur cikgu shida, atau hanya ingin melepaskan geram,
tapi mempertikaikan akidah seorang islam yg lain bukanlah caranya. jelaskan pada mereka ...

49:12 (Malay) Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang.

4 comments:

  1. love to read ur blog... u bring a lot of benefit to others..keep it up..!!!

    ReplyDelete
  2. thanx yaya. i read your posting 'bout "bila i xde baru u boleh ...". such a moving tale. i googled it and found over 60 blogs talking bout it as well. i hope amir, whoever he is, finds his peace.

    ReplyDelete
  3. hm..yup.. me hope for that too...amin... hihihihi

    ReplyDelete
  4. org mengumpat n tegur cikgu shida ke??..oww skrg byk medium yg public..dats y dorg senang2 leh kutuk..bkn cikgu shida jee..bru2 ni yuna pon kene..yee btoi nak tgur..tapi islam itu sgt indah..ad care2 tertentu nak tegur kan... :) btw nice entry!

    ReplyDelete